Romanticamenye parlando è così, ma nella realtà fu costume parsimonioso. Si facevano infornate settimanali. Ma il pane friscu non si mangiava; si lasciava indurire per risparmiare. Ma li fuazzi c'erano, soprattutto lu cuddriruni. Callu callu comu mi piaciva. Ma sena olio, nun cunzatu picchì sinnò si nni cunzumava assà- Mia nonna a la Curma d'estate, quannu facivamu la campagnata (da luglio a settembre) era la fornaia diligente ma austera. Nantri picciliddri a jiri a coglieri gruppi di favi o ristuccia- Lu fumu nn'ammurbava. Non eravamo poveri, ma il costume austero era religiosamente osservato. Si cadiva un piezzu di pani, lo si raccoglieva e darrieri si faciva il segno della croce. Così era certo sterilizzato: lo si poteva, lo si doveva mangiare anche se era finito sopra la mmerda di li gaddrini che avevano libero accesso intra la rrobba- In autunnu, inverno e primavera e inizio estate si stava ovvio in paese. Anche se avevamo il forno in casa, mia madre aveva molto da fare pi famiari. Il pane s'impastava in casa e si portava sopra una tavola da letto una di quelle che stavano su ddu trispa di fierru. Il rito è mirabilmente descritto da Silvano Messina nel suo prezioso romanzo L'ULTIMA MATRIARCA. Lì parla di Frisca il sassu. personaggio che ho ben presente, stava nell'altra punta di la Baruna, io in via Fontana 'mpacci a la baruna. Geniu pi fari dispiettu a dinu Casuccio la cangià in via Gramsci. Io non ho mai dilegggiato Fisc'ilsassu, prima picchi eru barvu carusu e po' picchiì mi scantava. Lu furnu di 'gnur'Anniddra era luordu assà, lu fumu ddra intra si fiddrava cu lu cutiedddru. L'uocchi chiangivano ma di lu nasu lu moccaru scinniva a gaddruni. Li fimmini si stuatiano lu moccaru cu li vrazza ma tanticchia cci jva nni li mani. E cu chiddi mani po' pigliavalu lu pani crudu e lu mintivano nni la pala pi npurnarilu. Nina favica quasi tuttu iddra. Era sperta assà. Nn lu pigliari lu pani cci tirava di sutta un muzzicuni. Cc nisciva beddri pagnotti arrialati, Integrava il magro guadagno di fornarina muta racalmutese. Nostalgia tanta, rimpianto, nessuno.
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