Caro
Filippo.
Atto
secondo.
Mi dirai
che quello che ti ho anticipato e roba tutto sommato moderna. Passiamo allora
al 1327: non è proprio data recente, no?
Negli
archivi vaticani segreti abbiamo questo fondo Arch. Vat. Collectiones 161 – ff.
206 e 207 ed idem 164 ff. 233-236.
Il 5 aprile
del 1327 eodem die dicti mensis clerici de Petrella solverunt pro decima huius
anni X indictionis pro ecclesiis de Petrella in carlenis argenti, duobus per
tar. Computatis tar. Novem . Eodem die dicti mensis dompnus Matheus et dompnus
Thomas de Colle Faydone solverunt pro decima huius anni pro eccelsia S. Luciae
et ecclesia S. Anattoliae de Rocca de Saltu in carlenis argenti, duobus, per
tar. Computatis tar. 11 (f. 236)»
«Eodem die
(24) dicti mensis (aprilis) archipresbiter Ecclesiae S. Stephani de Corbario
solvit pro decima huius anni X indictionis pro se et dicta eccelsia S.
Stephani nec non et pro omnibus
ecclesiis et clericis de sua iurisdictione
in carlenis de argento sexaginta per unciam computatis, uncias tre unc. III»
Pensa qui
cosa potrebbe fare un architetto! Recuperata la pagina originale in Vaticano,
se ne potrebbe fare una gigantografia accompagnata da pannelli illustrativi
della storia, delle condizioni economiche. Foto dei luoghi unite a foto delle
monete del tempo potrebbero essere animate con proiezioni di animazioni visive,
sonorore e rievocative. Il museo davvero potrebbe rendere giustizia ad una
storia antica quanto negletta.
Non so che
quest’altro diploma possa interessare Fiamignano; a mio avviso, sì; forse con
qualche dilatazione del campo
d’indagine.
«Eodem die
dicti mensis archipresbiter ecclesiaea S. Mariae de Marerio solvit pro decima
huius anni X indictionis pro se et dicta ecclesia S. Mariaede Marerio e pro
omnibus ecclesiis clericis et cappellis sibi subiectis cum eccelsiis de
Petrella in carlenis de argento LX per unciam computatis, unc. 1 tar. XXIIII.»
Un salto
ora al 1616. Una Relatio ad limina del Vaticano ci dice che il 4 maggio 1616
(AVS – Relationes 678A) «Ultra civitatem eiusque districtum, in quo decim et
septem oppida sunt, ac totidem Parrochiales habet episcopatus Reatinus
dioecesim satis ampliam, cuius magna pars in Regno Neapolitano sita est. […]
Habet centum et quadraginta septem parrochiales ecclesias, in quas collegiatae
sunt in Quintiliano, Alabro, Lionissa, Montiregali, Civitate Regali, Burbona,
Introduco et Corbario..» Il 16 novembre 1623 Mons. Giovan Battista Tusco,
vescovo di Rieti, ragguaglia il Papa di non avere potuto visitare il Cicolano
«morbo fere contagioso illarum partium.» Siamo di fronte ad un epidemia che è
rimasta celebre per la virulenza in tutto Italia (Sicilia compresa, cosa che
conosco piuttosto approfonditamente: pensa alla pesete manzoniana e immagina
quali collegamenti scenografici sono possibili. Già quella pagina di “scendeva
dalla soglia di uno di quei …» Manzoni a Fiamignano … Che ne pensi?)
Il vescovo
assicura che il 20 gennaio 1611 Fiamignano era zona tranquilla: «nulli sunt
hoeretici, quod sciatur, et multi ex viris, et foeminis frequentes sunt in
sacramentis confessionis et Communionis…»
Una più
ampia relazione è del 20 gennaio 1611 ed è firmata dal vescovo reatino Gaspar a
Monteregali:
«In
Vicariatu Aequicolarum (vel ut dicun di Cicoli) intra fines Regni, et quasi in
confinis Status Ecclesiae … sunt 44 loca videlicet terrae, castra, villae, sub
jurisditionis Ecc.mi Dom. Martii Columnae, quibus MCCC familiae continentur cum
animabus 7 mila in quibus 44 sunt parochiales ecclesiae in redditu admodum
tenues et in fabrica … et in utensilibus inonornatae… In Borgo S. Petri de
Molito eiusdem vicariatu extat Monasterium LXIII monalium professarum quon in
pago, congruenti fabrica, situm est, nigrum velum gestantium, sub regula S.
Clarae viventium et temporalem jurisditionem illius Castri familiarum L
habentium quod in pago congruenti fabrica situm est et quoniam bona stabilia
satis sunt deteriorata ob fluminis inundationem, pauperem vitam degunt, et
licet ut regulam, vota et communis victus rationem observarente, non modice
laboravimus, ob esiusdem loci paupertatem
haud disposimus et vellemus provvidere.
«In Castro
Fiamignani ejusdem districtus, extat cappuccinorum locus, et in castro
Radicarij sub vocabulo S. Jacobi, locus S.ti Francisci conventus.»
Importante
quel Castrum che sta a significare come a quel tempo fosse attivo il castello
che consentiva prerogative ai Colonna molto importanti nell’ambito del diritto
feudale. E’ questione rimarchevole, che per il momento non mi pare adeguatamente studiata. Idem per
Radicaro, il cui castello, però, mi è del tutto ignoto. [Il testo latino va
controllato con l’originale che ovviamente si trova in Vaticano e di cui può
ottenersi copia, tutta da utilizzare nel divisato museo.]
«Sancti
Inquisitionis officium exercitur per episcopum …» abbiamo in una visita che
risale al 1574.«Immunitas ecclesiastica ubique servatur» si scrive il 19 luglio
1645.
Nel 1674
abbiamo un peggioramento dell’ordine pubblico; il vescovo Ippolito non può
visitare quella regione «propter terribiles latronum incursiones». Ed erano
ladroni che scorazzavano lungo tutti i confini dello «Status ecclesiasticus» ed
erano capaci di «quievitare quos caperent, expoliare et perdere» «Vias quasque
insidebant et oppida etiam muris ac turribus munita, flammis dare, dirupere et
saltem tentabant». «Laici et Parochi, nec in perditissimorum hominum manus
inciderent, nec grandi pecunia mulctarentur, se suosque armis tueri coacti
sunt.» Anche lo stesso Vescovo vide i guai suoi nei dintorni di «castrum
Pietrae Siccae» e si salvò a mala pena, rientrando subito nella sua residenza,
«ab ipsis latronibus».
«Cum anno
1672 alacri studio visitationem – ritorna altrove sull’argomento l’impaurito
vescovo di Rieti – debitam in Regno Napolitano cospiram exequi in Aequicolis,
in quibus maior illius pars in tribus aliquibus vicariatibus distincta sita
est, prudentissimis viris ita suadentibus in civitatem regredi coactus fui
propter incredibiles latronum incursus, qui proscripti et exules a Patria,
totoque Regno passim in varias divites turmas per provincias eiusdem Regni ad
fines Status ecc.ci palam et publice crassantes in agris et oppidis, quierentes
quos caperent et spoliarent, adeo ut neque Ecc.ci neque laici etiam locorum
domini auderent egredi, ne in perditorum hominum … manus inciderent et grandi
pecunia mulctarentur …»
1679, due
di dicembre gli homines Villae Vallis
Caechae non riescono talora a sentire messa neppure la domenica e spesso se
ne vanno all’altro mondo absque
sacramentibus ecclesiastici e ciò perché dicta villa distat a Castro Taglieti ubi curatus residit ultra unum milium
asperrimi itineris, tum saxosam et proreptam
viam tum etiam ob excrentiam fluminis detto il Salto hiemali et
quocumque alio pluvioso tempore perdifficilem reddit .
«In Villa
Faianum in Aequicolis ad proescriptionem sacrorum canonum erexi novam parochialem
ecclesiam ob locorum distantiam ex quo etiam sine magno incommodo praesertim
hiemali tempore de uno ad alium latum pro percipiendis sacramentibus dinisque
officiis audidendis inculis non patet accessus. Assignavi novo Rectori congruos
redditus, tum distrahendo a prima Ecclesia Parochiali Sanctae Mariae de Sambuco
(Abbazia nonucpata) consentiente eius.»
Ove si
trova questa località, non so.
E per il momento de hoc satis
Tanto
latinorum? Ma ha il suo fascino (almeno
per me). Si può sempre tradurre e soprattutto si può animare con pannelli,
suoni e luci e ricostruzioni storiche in un museo non tradizionale ma
rispettoso dei tempi andati di una plaga ben specifica, tutta peculiare come
Fiamignano.
Questo
potrà farsi costituendo una società non profit, che potrebbe chiamarsi
“Associazione Domenico Lugini” – noto ed apprezzato come grande storico locale
in una letteratura che non è poi sempre localistica - il cui statuto dovrebbe
essere redatto sulla falsariga di un’analoga società che ho già messo a punto a
Racalmuto. Copia di quello statuto potrò fornirtela appena sarà necessario.
Ti
abbraccio – Zio Rino.
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