cis ab hinc Mensibus totius Dioecesis visitationem
integre absolvimus, et plura, eaque graviora mala animadvertemus, oportet nos
Sanctam Sedem certiorem facere, ut dignetur pro reparatione validam porrigere
manum: aliter enim putamus nos insufficientes
ad tantum onus: ne si remedium adhibere velimus, malum eat in peius cum
animarum detrimento.
In Clero Seculari hoc malum inter alia
reperimus, quod cum totum ferme[quasi] Regnum, eiusque oppida sub immediata
iurisdictione Baronum, abusus inolevit[da inolesco: si accrebbe], quod hi
assumunt sibi viros sacerdotali caractere insignitos pro temporalium rerum
administratione. Hos Sacerdotes secretos appellant, nomen impositum ad
significandum ministerium, nempè, ut sint exactores frumenti, hordei, vini,
olei, aliarumque frugum ad Barones spectantium. Præfatorum Baronum terras
dividunt inter Oppidanos ad excolendum,ut plurimum non sine pauperum iniuria,
dum eos cogunt ad conducendas terras præfatas,
non quas possunt excolere, nec pro pensione, super qua deberent pacisci [pattuirsi], sed pro beneplacito
Baronum.
Custodes
sunt Iurisdictionis Laicalis, tam Criminalis, quam Civilis. Et quamvis
designatos teneant Laicos Ministros, quorum nomine causæ iudicantur: nihil
tamen illi disponunt absque interventu, aut certe dispositione præfatorum
Sacerdotum, qui tam Capitaneis, quam Birruarijs præcipiunt [prendono
anticipatamente]; hunc, verbi causa, modo carceribus addicendum, illum e
carceribus extraendum, hunc aut illum, hac vel illa pæna plectendum[punendo],
sive ab ea absolvendum, atque sæpius homines criminosos proprijs ipsorum
manibus capiunt carceribus mancipandos, non sine irregularitatis periculo.
Incedunt armis onusti, venationibus clamosis [pieno di clamori], et
venationibus dediti sunt, atque ut milites sclopis (?), alijsque similibus
armati comitantur Barones, quando iis hinc inde [hinc inde, da una parte e
dall'altra] commigrari contingit. Hinc plura audent contra Ecclesiasticas
personas, et Iurisdictionem Ecclesiæ, sicut et contra locorum Sacrorum
Immunitatem, quibus in gratiam Baronum infestissimi sunt.
Cogunt
sæpissime cæteros Sacerdotes, at alias Ecclesiasticas personas oppidorum, sicut
diximus de Vassallis laicis, ad acceptandum terras ad seminandum pro pensione
sibi benevisa, atque solvere gabellas, ad minus eas quas in sui favorem
imponunt Barones. Horum Sacerdotum ministerio usque ad Sacratissimas functiones
Ecclesiasticas se ingerunt, præscribunt Ritus, et Cæremonias intra Ecclesias.
Plurimi sunt qui nec permittunt Sacramenta administrare in illorum oppidis,
nisi illis Sacerdotibus, de quibus sciunt omnia ad beneplacitum eorum
ordinaturos; aliter tot mala contra eosdem machinatur, etiam per carcerationem,
et exilium parentum, vel coniunctorum, quod compelluntur Ministerio renunciare.
Atque similiter faciunt contra Vicarios foraneos, si omnia ad eorum nutum non moderentur. Nulli licet pro negotio
aliquo ad Episcopum recurrere, non obtenta prius ab eis venia. Ipsi Causas
Spirituales sæpius decidere faciunt per se, vel per suos ministros oretenus.
Sacerdotes, et alias Ecclesiasticas personas mulctant et carceribus addicunt.
Ecclesiarum bona, et aliorum piorum locorum pro illorum placito administrantur,
lites insurgentes dirimunt, quod relictum fuit pro una Ecclesia, vel pro aliquo
opere applicant alteri Ecclesiæ, vel pro
alio ministerio, atque inventi sunt qui bona stabilia Ecclesiarum concesserunt
Laicis ad meliorandum. Nec audent ita vexati Ecclesiastici ad Prælatum
recurrere, tum quia impossibiles sunt iuridicæ probationes, cum contra dominos,
et potentes, quin etiam eorum ministros laicos, Vassali ullo pacto ad deponendum adigi non possint; tum
quia si aliquam super negotio inquisitionem faciant Prælati, statim suspicio
oritur quod querelis Ecclesiasticorum permoti hoc agant, quamquam pro Fisco
Causa formetur, et tunc mala, quæ imminent, graviora sunt hac misera servitute.
Sæpe voluimus mittere manum pro
Ecclesiasticorum defensione; at vero
illi poplite flexo rogaverunt, ut manum retraheremus, scientes quam certo defensionem cessuram in maximam illorum
ruinam, quorum libertati consulebamus: unde miserrimam tolerant servitutem;
tutant enim, et iactant Barones se in proprijs Oppidis esse rerum tam
prophanarum, quam ecclesiasticarum, ut supremos
moderatores.
His
accedit quod anno proxime elapso per
omnes Civitates, et Oppida promulgatum fuit Laicale proclama, quo monebantur
omnes ministri Iurisdictionis
Temporalis, nullum familiarem aut
ministrum Laicum Episcoporum
debere gaudere privilegio fori Ecclesiastici; Et cum oporteat tenere ad minus ministros inferiores, quales sunt Birruarij, Laicos; ut
primum isti pro defensione Iurum Ecclesiarum, vel Ecclesiasticorum, nomine
Curiæ Spiritualis monent aliquem, ut desistat ab offensione, vel citant pro præfata tuitione, carceribus mancipant,
si monitio, aut citatio sit contra aliquem Laicum Ministrum, aut contra ab eis
dependentes. Nec datur (tam longe, lateque in hoc Regno gravaminum patet
campus) in propriam defensionem aliquid moliri; cum non solum actus iuridicos
efformare, sed nec verbum quidem
proferre liceat, quod statim aditum non
præstet gravamini decidendo …
Iudice qui pro Regula Iudicandi habet præfatum laicale proclama.
Hinc
Ecclesiastica disciplina prolapsa, Prælatorum Iurisdictio enervis, Subditorum
audacia petulantior, in quibus nec obedientia, nec modestia, personarum Deo
Sacratarum propriæ reperiuntur, quippe sæpissime in delinquendo seculares
facinorosos enormiter excedunt. Augentur hæc
mala ex nimia facilitate obtinendi
exemptionem … Prælatis, quæ tanta promptitudine occurrit, ut nullus eam
pro libito non consequatur. Si autem nolit exemptionem generalem circa omnes causas, et in aliquo
delinquat, sufficit ut non possit corrigi … Prælato, dicere se esse gravatum.
Vel oportebit Prælatum in alio Trubunali facere partes actoris tot causarum
quot habet subditos. Unde modo Prælati nihil agere possunt præterea, quæ ut in
plurimum facere possunt alibi, in villulis Vicarij foranei Episcoporum.
Regularium
Virorum res non fælicius se habent, quia similia patiuntur, vel potius eadem
tam subditi, quam Superiores illorum: Patiuntur tamen Regularium res aliud
notabile malum contra Regularem Observantiam, et disciplinam quam, etiam si
vellent amplecti, non possent ad præscriptum Regulæ vivere ob paucitatem
fratrum commorantium in Conventibus. Plures enim sunt Conventus in quibus duo
tantum habitant fratres, in alijs tres, aut quatuor ad summum. Unde nec
Ecclesiæ decenter tenentur, neque horæ Canonicæ in Choro in similibus domibus
recitantur, et sæpius potius scandalo, quam exemplo populi sunt; Quapropter
prudentiores, laicorum, immo et Regularium
putant, putant consultissimum
fore, si præfati supprimerentur conventus, et Fratres in eisdem existentes ad
alios, in quibus ob maiorem numerum posset institui Regularis Observantia, trasferrentur.
***
Monialium
Monasteria plures conservant tenaciter abusus. Inter quos non inferioris momenti est, quod in eis
commorantur plurimæ feminæ seculares aliquando ingressæ titulo amplectendi
institutm monasticum, quod noluerunt, vel non potuerunt amplecti. Aliquando
ingressæ titulo educationis, quæ ab
infantia usque ad finem vitæ durat. Et sæpissime atque ut in plurimum,
cum notabili monasteriorum damno non solvunt alimenta, vel quia non possunt,
vel quia nolunt; Et cum sint frequenter sorores, vel proximiores consanguineæ
Monialium, istæ ob gratiam parentum, et consanguineorum exigere
rationesalimentorum nolunt, quinimmo impediunt exationem. Et cum aliunde
Monasteria non sint valde opulenta, quam (per il Copista: quæ, n.d.r.) sæpe egestate laborant,
et sustentare nequeunt tot Moniales, et seculares, unde opus habent consumere
pecunias destinatas pro emptione
stabilium, censuum, et aliorum annualium reddituum, ne perire fame cogantur. Ob
quam causam iam minus curant seculares de monachandis filiabus, aut sororibus
invenerunt quidem modum exonerandi familias absque dispendio. Hinc exceptis
paucis Monasterijs, in quibus exactissime Regula, quam profitentur, observatur,
in cæteris nec umbra apparet Regularis Observantiæ, sicut nec votorum paupertatis,
et obedientiæ, sed vivunt non aliter quam si seculares essent sub clausura
custoditæ.
Præterea
pene in omnibus Monasterijs conversæ sunt feminæ seculares, nec volunt eas
Moniales recipere ad habitum et professionem regularem, ut possint libito …
Monasterio eicere.
Quod
rare, etiam quando inhabiles fiunt pro Monasteriorum servitio, faciunt.
* * *
Omnia ferme præfata possent obtinere optatum
remedium ab ordinaria potestate si vires haberet hac vero civibus evacuata,
cogimur cum dolore cordis potius mala videre, et plangere, quam tolerare. Videmus navim iactatam fluctibus, remigamus
laborantes, contrarij venti concutiunt, atque his agitati procellis pene
submergimur. Unde solum remanet, ut cum illis clamemus, quorum personam et
ministerium gerimus, Domine, salva nos, primus sperantes ab eo qui Christi
vices habet vocem audire. Confidite. Ego sum nolite timere, utque ventis, et
mari imperio facto tranquillitas magna fiat. Et hæc de statu Ecclesiæ, et
Dioecesis Agrigentinæ, quam sub Obedientia Sanctæ Sedis et EE. VV. protectione
humiliter collocamus, atque sub ea vivere velle, et mori toto corde
protestamur.
Datum
Agrigenti die 20 septembris 1699.
[1] ) Nota il di Marzo: .. non è agevole intendere
Nessun commento:
Posta un commento